כיום לאדם שנדרש לשלם היטל השבחה עומדת הזכות לערור לוועדת הערר לפיצויים ולהיטל השבחה כנגד עצם החיוב או לבקש למנות שמאי מכריע אם הוא סבור כי נפלה שגגה בשומת ההשבחה שנערכה לו על ידי הוועדה המקומית.
הליכים אלו כרוכים לא אחת בהוצאות מרובות ובסיכון כי השומה תאמיר וכן אורכים זמן רב. לפיכך, חייבים בהיטל נמנעים מנקיטת הליכים כנגד שומת ההשבחה גם אם הם סבורים כי נפלה טעות בשומה, בפרט כאשר סכום השומה אינו גבוה, כך שעלות ניהול ההליכים הופכת אותם ללא משתלמת.
במסגרת תיקון 157 לחוק מבוקש לשנות, לאופן באופן חלקי את המצב המשפטי.
בהתאם לחוק, חייב בהיטל החולק על שומת השבחה שנערכה לו ואשר אינה עולה על 90,000 ₪ ("שומת ההשבחה") רשאי לפנות לוועדה המקומית בבקשה לשוב ולבחון את סכום החיוב בהיטל ("הבקשה"). לבקשה יצרף החייב שומה שנערכה על ידי שמאי מטעמו. בבקשה יכריע שמאי מקרקעין מטעם הוועדה המקומית.
שמאי הוועדה המקומית יחליט בבקשה בתוך 14 ימים. ככל שהשמאי החליט על הפחתת שומת ההשבחה יעביר לחייב שומה מתוקנת ("השומה המתוקנת"), ואילו החייב יודיע לשמאי תוך 21 ימים מהמועד שהועברה אליו השומה המתוקנת אם הוא מסכים לה.
ככל שהסכים החייב לשומה המתוקנת, זו תועבר על ידי הוועדה המקומית לבדיקת השמאי הממשלתי הראשי וזה רשאי להודיע בתוך 21 ימים האם השומה המתוקנת מאושרת. לא עשה כן בתוך התקופה האמורה, יראו את השומה המתוקנת כמאושרת על ידו.
במידה שקבע שמאי הוועדה כי אין מקום להפחית משומת ההשבחה או שהחייב לא הסכים לשומה המתוקנת או שהשמאי הממשלתי הראשי הודיע כי השומה המתוקנת אינה מאושרת, יחול ההסדר הקיים בחוק לפיו זכאי החייב לערור על ההחלטה או לבקש למנות שמאי מכריע. גם מקום בו השמאי הממשלתי לא אישר את השומה המוסכמת יחול ההסדר הקיים בחוק, אולם התקופות המנויות להשגה על שומת הוועדה כאמור יהיו 30 ימים מיום שהודיע השמאי הממשלתי הראשי כאמור.
אמנם מדובר בהליך חדש, שמטרתו לאפשר לנישומים להשיג על שומות השבחה בסכום נמוך יחסית, במנגנון אשר מפחית עלויות, אולם גם על פי תיקון החוק, בכל מקרה דרוש שמאי מטעם החייב, לכן ספק עד כמה החוק המתוקן ישיג את מטרתו במלואה.
ייתכן שקביעת סכום גבוה ביותר הנכנס בגדר הסדר זה היה מבטיח מימוש יעיל יותר של מטרת החוק.
יובהר כי האמור הוא מזכר ממצה בלבד שאינו מהווה ייעוץ משפטי לפרטים נוספים ניתן לפנות למשרדנו.